Aktuálne informácie o PZP

Zoznam tých najdôležitejších aktualít a noviniek zo sveta povinného zmluvného poistenia

Ako sa zmenia ceny PZP v roku 2017?

30.11.2016

Poisťovne zvyknú každý rok na jeseň zverejňovať nové sadzobníky poistného platné pre PZP. Ako sa zmenia ceny v roku 2017 a na čo sa môžu klienti v rámci zákonného poistenia pripraviť? Zmeny sme zhrnuli do pár bodov:

  • najmenej zaplatia beškodoví klienti, ktorí majú skúsenosti
  • ušetria aj tí, ktorí jazdia na vozidlách s nižším výkonom a registrované sú v menších okresoch
  • najvyššie poistné hrozí klientom, ktorí v ostatnom období (1 – 4 roky) spôsobili jednu alebo viac poistných udalostí
  • vyššie poistné sa vypočíta aj majiteľom „silnejších vozidiel“ s registráciou vo veľkých mestách
  • poisťovne však naďalej poskytujú zľavy za vernosť, za ďalšie produkty či ročnú platbu poistného
  • niekde sa zavádza aj tzv. rabat za skúsenosť (pre vodičov jazdiacich minimálne rok bez nehody)
  • zvýhodnení zostávajú dôchodcovia, držitelia ZŤP preukazov a niekde aj SZČO

Vo všeobecnosti sa preto nedá povedať, o koľko sa zvýšia ceny PZP. Bude to pravdepodobne v rozmedzí 5 – 40 %, ale nie pre každého. Niektorí klienti môžu na základe svojej bezškodovosti aj ušetriť.

V každom prípade má každý, komu poisťovňa oznámi výšku nového poistného, právo na zmenu poisťovne, ak zistí, že iná poisťovňa mu vie ponúknuť lepšiu cenu. Pomôže vám v tom naša online kalkulačka.

Poškodené čelné sklo by už mali preplatiť z PZP

10.8.2016

Realitu ukáže až prax. Je však isté, že klienti, ktorým poisťovňa zamietne poistné plnenie za poškodené čelné sklo v dôsledku odleteného kamienka, majú šancu na úspech.

Najvyšší súd Slovenskej republiky totiž v rovnakom prípade rozhodol a vydal stanovisko, podľa ktorého je aj kamienok vymrštený spod kolies idúceho vozidla dôvodom majúcim pôvod v prevádzke vozidla, a je teda dôvodom na náhradu škody z PZP vinníka. Vytvoril sa tak istý precedens, podľa ktorého musia súdy rozhodovať. Teda v prípade, že sa nespokojný poškodený obráti na súd. Ak mu však poisťovňa zamietne poistné plnenie (ako to robila mnohokrát doteraz), je jasné, že v konečnom dôsledku súd vyhrá.

Otázkou teda len bude, či si budú poisťovne voliť jednoduchšiu cestu okamžitého vyplácania poistných náhrad alebo to budú „naťahovať“ až pred súd, kedy nebudú mať pravdepodobne žiadnu šancu na úspech. Dokonca budú musieť hradiť súdne poplatky. Takže by si mali dopredu zvážiť, aký postup zvolia. 

Poisťovňa Astra už nie je súčasťou poistného trhu PZP

20.5.2016

Posledná poisťovňa, ktorá vstúpila na slovenský trh povinného zmluvného poistenia, už poistenie neposkytuje. Poisťovňa Astra sa totiž dostala vďaka svojej materskej spoločnosti sídliacej v Rumunsku do vážnych finančných problémov. Nepomohol jej ani ozdravný plán z roku 2014 a dňa 26.8.2015 jej bolo odobrané povolenie na vykonávanie poisťovacej a zaisťovacej činnosti. Aj na Slovensku tak s nadobudnutím právoplatnosti tohto rozhodnutie (31.8.2015) poisťovňa Astra ukončila svoju činnosť.

Rumunský prvostupňový súd v Bukurešti rozhodol dňa 3.12.2015 o začatí likvidácie. Keďže sa však kompetentní odvolali, čakalo sa až na vyjadrenie druhostupňového súdu, ktorý rozhodnutie potvrdil, a to sa stalo právoplatným dňa 28.4.2016.

Od tohto dátumu tak beží likvidácia poisťovne a klientom a poškodeným by mali byť preplatené všetky pohľadávky voči poisťovni, ktoré si nárokovali prostredníctvom rumunského alebo slovenského garančného fondu. Žiadnu novú zmluvu PZP či iného poistného produktu si už klienti v poisťovni Astra nemôžu uzatvoriť. 

Do PZP sa zavádza systém bonusov a malusov

19.02.2015

Diskusie a návrhy ohľadom nového zákona o poisťovníctve dostali svoju finálnu podobu. Schválená bola novela zákona, ktorá istým spôsobom ovplyvňuje a mení aj zákon o povinnom zmluvnom poistení. Čo prinesie táto zmena poisťovniam a ich klientom?

Zodpovednosť pri šoférovaní sa premietne do ceny PZP
Novinka zavádza do zákonného poistenia systém bonusov a malusov. V praxi to znamená, že ak jazdíte bez nehôd, budete mať nárok na zľavu z ceny poistného. Naopak, za spôsobenie škodovej udalosti vás poisťovňa „odmení“ vyšším poistným. Doteraz ste sa v poisťovniach mohli stretnúť len s bonusom za bezškodový priebeh, ktorý aj tak nevyužívali všetky poisťovne. Teraz, podľa nového zákona, poisťovne budú musieť pri stanovení ceny zohľadňovať škodový priebeh vodiča. Ich malou výhodou je, že zákon im neurčuje spôsob a pravidlá, podľa ktorých postupovať. Nie je však rovnako upresnené, ako má poisťovňa zisťovať škodovosť klienta. Zatiaľ neexistuje centrálny systém nehôd, z ktorého by mohla čerpať. To by sa však v budúcnosti malo meniť, uvidíme však kedy. Zostáva jej tak spoliehať sa na potvrdenia o škodovom priebehu, ktoré pri skončení poistenia zasielajú poisťovne. Tie však nemusia pokrývať celé obdobie. Uvidíme tak časom, ako sa s tým poisťovne aj klienti popasujú a či budú takí spokojní ako sa javia teraz.

Nové poistenie už v ktorejkoľvek poisťovni
Ak vám niekedy poisťovňa vypovedala zmluvu z dôvodu nezaplatenia poistného, určite viete, že ste si museli novú zmluvu uzatvoriť znovu u nej. Nový zákon však toto mení. Podľa neho už nie ste povinný využiť predchádzajúceho poisťovateľa, ale môžete sa rozhodnúť aj pre iného. Väčšina klientov sa tak určite poteší, keďže si budú môcť vybrať možno aj lacnejšiu variantu.

Maximálna výpovedná lehota je 3 mesiace
A je to čierne na bielom! Ak aj doteraz niektoré poisťovne po nezaplatení poistného vypovedali zmluvu aj po polroku a žiadali doplatiť dlžné poistné od klienta, už to nebude možné. Zákon zjednocuje a udáva maximálnu výpovednú lehotu na 3 mesiace a poisťovne sa ňou budú musieť riadiť.
A to všetko už o 1. apríla 2015!

2011 - 2017 © kalkulackapzp.sk